09220669450 – 03133931360

صفر تا صد فرآوری گیاهان دارویی

فراوری گیاهان دارویی
آنچه خواهید خواند:

گیاهان دارویی از قدیم‌الایام تاکنون بخش جدایی‌ناپذیری از تاریخچه انسان بوده‌اند. بشر با توجه به خواص درمانی این گیاهان، به مطالعه و استفاده از آنها پرداخته است. اما استفاده بهینه و کارآمد از گیاهان دارویی به فرآوری صحیح آنها بستگی دارد.گیاهان دارویی از جمله منابع اساسی درمانی در سراسر جهان هستند. استفاده از گیاهان دارویی به دلیل تولید فراوان و کم هزینه بودن، عدم عوارض جانبی شدید و کاهش خطر اعتیاد، به عنوان یک روش درمانی به منظور بهبود وضعیت سلامتی مردم بسیار مفید است. در این مقاله، به بررسی فرآوری گیاهان دارویی پرداخته می‌شود.

مراحل فراوری گیاهان دارویی و خشکبار

فرآوری گیاهان دارویی عبارت است از تمامی فرآیندهایی که برای تولید محصولات دارویی از گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیندها شامل جمع آوری، شستشوی گیاهان دارویی، خشک کردن، آسیاب کردن، فرمولاسیون و بسته بندی می‌شوند.


جمع آوری گیاهان دارویی

جمع آوری گیاهان دارویی از منابع طبیعی صورت می‌گیرد. این گیاهان می‌توانند در جنگل‌ها، مزارع و یا در حوزه‌های کشاورزی یافت شوند. در هنگام جمع آوری، باید به دو نکته اساسی توجه داشت:
اول این که گیاه باید در زمان مناسب، به دقت و با رعایت اصول اخلاقی و حفظ محیط زیست جمع آوری شود. اولین قدم برداشت دقیق گیاهان دارویی در مرحله مناسب رشد زمانی است که ترکیبات فعال آنها در اوج هستند.
دوم این که گیاهان باید توسط فردی با تخصص و تجربه جمع آوری شوند تا بتوان بهترین کیفیت ممکن را در محصولات دارویی حاصل کرد. استفاده از تکنیک های برداشت مناسب برای به حداقل رساندن آسیب به گیاهان و اطمینان از حفظ خواص دارویی آنها ضروری است.


شستشوی گیاهان دارویی

فرآیند شستشوی گیاهان دارویی یکی از مراحل اصلی در فرآوری آنهاست که به منظور حذف آلودگی‌ها، ذرات خارجی و مواد مضر احتمالی صورت می‌گیرد. مراحل شستشوی گیاهان دارویی ممکن است بسته به نوع گیاه و شرایط خاص متفاوت باشد. در ادامه، فرایند شستشوی گیاهان دارویی را توضیح می‌دهیم:

قبل از شروع فرآیند شستشو، گیاهان را با دقت بررسی کنید و بخش های آسیب دیده، پژمرده و خراب شده و … را جدا کنید. در مرحله بعد می توان گیاهان را با استفاده از دستگاه شستشوی سبزیجات به صورت اتوماتیک شستشو داد.

توجه به این نکته مهم است که گونه های مختلف گیاهی ممکن است به تکنیک ها و مدت زمان شستشوی خاصی نیاز داشته باشند. علاوه بر این، برای جلوگیری از آلودگی ناشی از مواد شیمیایی یا آلاینده های موجود در آب لوله کشی، از آب تمیز، ترجیحا فیلتر شده یا مقطر استفاده کنید. پیروی از این مراحل کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که گیاهان دارویی برداشت شده تمیز و آماده برای پردازش یا ذخیره سازی بیشتر هستند.

دستگاه-شستشوی-گیاهان-دارویی


خشک کردن

خشک کردن گیاهان دارویی یکی از مراحل مهم در فرآیند فرآوری آن‌ها است. با خشک کردن، رطوبت موجود در گیاهان کاهش می‌یابد و ترکیبات فعال آنها حفظ می شود و از رشد میکروبی جلوگیری می شود. در زیر، به برخی از روش‌های خشک کردن گیاهان دارویی اشاره می‌کنم:

1. خشک کردن طبیعی: این روش از قدیمی ترین و ساده‌ترین روش ها برای خشک کردن گیاهان دارویی است. در این روش، گیاهان برداشت شده در منطقه ای با تهویه مناسب، دور از نور مستقیم خورشید، روی قفسه های خشک کن یا سینی های مشبک پخش می شوند. گردش هوا به تبخیر رطوبت گیاهان کمک می کند و به تدریج آنها را خشک می کند. این روش برای گیاهان با رطوبت کم و مقاومت حرارتی خوب مناسب است.

2. خشک کردن با دستگاه خشک کن: در این روش، گیاهان دارویی را در دمای مشخصی و تحت تاثیر هوا خشک می‌کنیم. خشک کردن گیاهان با دستگاه خشک کن، از روش‌هایی است که در کارخانه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، دمای مشخصی در داخل خشک‌کن تنظیم می‌شود و گیاهان دارویی در داخل خشک‌کن قرار می گیرند تا خشک شوند. دو نوع خشک کن کابینی و تونلی (کانتینیوس) وجود دارد.

خشک کن انگور و کشمش ( یا همان خشک کن کابینی)
دستگاه خشک کن تونلی( کانتینیوس)

3. خشک کردن انجمادی: خشک کردن انجمادی که به عنوان لیوفیلیزاسیون نیز شناخته می شود، شامل انجماد گیاهان دارویی در دمای بسیار پایین و سپس قرار دادن آنها در خلاء برای حذف رطوبت است. این روش ساختار سلولی و ترکیبات فرار گیاه را حفظ می کند و در نتیجه گیاهان خشک شده با کیفیت بالا تولید می شود. خشک کردن انجمادی معمولاً برای گیاهان حساس یا حساس به حرارت استفاده می شود که ممکن است با روش های دیگر خشک کردن خواص دارویی خود را از دست بدهند. با این حال، این یک فرآیند پرهزینه و زمان بر است.
توجه به این نکته ضروری است که انتخاب روش خشک کردن به عواملی مانند نوع گیاه دارویی، کیفیت محصول مورد نظر، ملاحظات هزینه و زیرساخت های موجود بستگی دارد. صرف نظر از روش خشک کردن، نظارت بر دما، رطوبت و زمان خشک شدن برای اطمینان از شرایط بهینه خشک کردن و حفظ خواص دارویی گیاهان بسیار مهم است.

آسیاب کردن یا پودر کردن

هنگامی که گیاهان کاملاً خشک شدند، می توان آنها را به ذرات ریزتری تبدیل کرد. این کار را می توان به صورت دستی با استفاده از هاون انجام داد، یا از دستگاه های آسیاب بسته به نیاز خود استفاده کرد. آسیاب کردن گیاهان دارویی با استفاده از دستگاه آسیاب می تواند به دستیابی به اندازه ذرات یکدست و یکنواخت کمک می کند.
قبل از آسیاب گیاهان دارویی ابتدا مطمئن شوید که مخزن دستگاه تمیز است و عاری از هرگونه مواد باقیمانده یا آلودگی است.حفظ نظافت و بهداشت در طول فرآیند آسیاب کردن برای جلوگیری از آلودگی و حفظ کیفیت مواد گیاهی دارویی مهم است. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که دستگاه آسیاب به طور منظم تمیز و به درستی نگهداری می شود تا از هرگونه آلودگی احتمالی یا اثرات نامطلوب بر روی مواد گیاهی جلوگیری شود.

آسیاب-گیاهان-دارویی

فرمولاسیون و بسته بندی

مرحله نهایی شامل فرمولاسیون ترکیبات استخراج شده به اشکال مختلف دارویی مانند کپسول، قرص، عصاره، کرم یا پماد بسته به کاربرد مورد نظر است. بسته بندی مناسب برای محافظت از محصولات گیاهی دارویی در برابر رطوبت، نور و سایر عوامل محیطی که ممکن است کیفیت آنها را کاهش دهد ضروری است.

شایان ذکر است که روش های فرآوری خاص ممکن است بسته به نوع گیاه دارویی، ترکیبات مورد نظر استخراج شده و کاربرد مورد نظر محصول نهایی متفاوت باشد. علاوه بر این، پایبندی به اقدامات کنترل کیفیت، مانند آزمایش خلوص، قدرت و ایمنی، در سراسر فرآوری گیاهان دارویی بسیار مهم است.

مشاهده تمام آسیاب عطاری های نیکوپک به همراه مشخصات فنی ( این آسیاب ها بهترین گزینه برای مصارف گیاهی هستند.)

شماره های تماس: 03133931360 - 09220669450

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *