09220669450 – 03133931360

خط تولید خرما

خرما یکی از میوه های پرطرفدار و ارزشمند در دنیاست که به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که کشور ما هم یکی از تولید کنندگان مطرح خرما در جهان است؛ می توان فرصت را غنیمت شمرد و با راه اندازی یک خط تولید بسته بندی خرما مجهز، علاوه بر داشتن بازار داخل، صادرات محور شد. در ادامه به معرفی یک خط کامل و تک تک دستگاه های آن می پردازیم.

vegtavle

سفارشی سازی خط تولید مشاوره و طراحی خط تولید قبل از خرید راه اندازی و اجرای خط در محل آموزش استفاده از دستگاه ها خدمات پس از فروش ضمانت محصولات

خط تولید و بسته بندی خرما
خط بسته بندی خرما

معرفی دستگاه های خط خرما

دستگاه سورتینگ خرما

برای حفظ رضایت مشتری لازم است تا در بسته بندی ها، تمام خرما یکدست و اندازه باشند. این کار به طور مکانیزه، بدون دخالت دست و با سرعت بالا توسط دستگاه سورتینگ انجام می شود.

گام به گام مراحل خط تولید و بسته بندی خرما

قبل از شروع کسب و کار تولید بسته بندی خرما ابتدا باید نوع خرمای خود را به خوبی مشخص کنید. این محصول در ایران به لحاظ تنوع و ابعاد، بسیار گسترده می باشد. خط تولید خرما شامل چندین مرحله می باشد که با حفظ کیفیت و جلوگیری از هر گونه آسیب محصول، به فرآوری آن می پردازد. این خط شامل دستگاه هایی از جمله نوار نقاله تغذیه، دستگاه سورتینگ خرما، دستگاه پولیش، دستگاه شستشو برسی، دستگاه خشک کن خرما، روغن زن خرما و دیگر انواع ماشین آلات می باشد که بسته به هدف تولید به کار برده می شوند.

همانطور که می دانید خرمایی که از نخلستان چیده می شود، همراه با گرد و غبار، ضایعات، آشغال و شاخ و برگ است. بنابراین لازم است تمام این ضایات از خرما جدا شوند که این کار با دستگاه سرند که در ابتدای خط قرار دارد، انجام می شود. سپس نوبت به سورت شدن محصول بر اساس سایز و درجه می رسد می رسد. بعد از دستگاه سورتینگ خرماها وارد دستگاه شستشوی خرما شده تا به کمک برس های دستگاه به خوبی شسته شوند.

سپس جهت خشک شدن، به نوار نقاله فن دار هدایت شده تا حین حرکت در مسیر نوار، توسط فن های تعبیه شده عملیات خشک شدن خرما ها صورت پذیرد. ضمن آنکه این کار از فساد خرما نیز جلوگیری می کند. همچنین حین عبور خرماها روی نوار، بازبینی و جداسازی مجدد خرماها توسط اپراتور می تواند صورت پذیرد.
لازم به ذکر است که بسته به طول نوار نقاله و مقدار محصولات، تعداد این فن ها قابل افزایش است. از طرفی هرچه طول نوارها بیشتر باشد، علاوه بر گنجایش بیشتر محصول، سرعت فرآیند خشک شدن نیز، افزایش می یابد. در مرحله بعد پالیش و روغن زنی خرما انجام می شود تا خرما جلوه بهتر و براقی داشته باشد. نوار پالیش به وسیله برس های مخصوصش، ظاهر زیباتری به خرما می دهد.

*ارتفاع برس های دستگاه پالیش نیز، برای محصولات مختلف قابل تنظیم است.
* میزان آغشتگی خرما به روغن نیز، توسط دستگاه قابل تنظیم است.

حال نوبت به مرحله آخر یعنی بسته بندی خرماها می رسد. این کار توسط دستگاه سیل وکیوم خرما اتوماتیک صورت می گیرد. این روش، بسته به نوع وکیوم، بهترین روش بسته بندی خرماست که بدون دخالت دست و کاملا بهداشتی صورت می گیرد.
لازم به ذکر است که شکیل بودن ظاهر بسته بندی بالاخص در بحث صادرات، تاثیر بسزایی در فروش دارد. بنابراین علاوه بر دقت در خرید خط تولید بسته بندی خرما، می بایست توجه کافی به انتخاب طرح و نوع بسته بندی محصول نهایی هم داشته باشید.

اهمیت بسته بندی خرما

امروزه بسته بندی خرما در ایران که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرما در جهان است از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین خرما یک محصول صادراتی ارزشمند است که برای صادرات و فروش در نقاط مختلف باید با دقت و ظرافت زیادی بسته بندی شود.
اهمیت بالای این امر در فرآیند بسته بندی خرما منجر شده است با استفاده از ظروف بسته بندی کارآمد خرما، قیمت و ارزش خرما در بازارهای بین المللی افزایش یابد و سود بهتری برای تولید کننده و همچنین صادرکننده به همراه داشته باشد.در این حوزه، شرکت نیکوپک به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع دستگاه های صنایع غذایی با سابقه درخشان و موفق در بازارهای ایران، کل دستگاه های مورد نیاز در خط خرما را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: انواع دستگاه بسته بندی خرما را می شناسید؟

در حال حاضر در بازارهای جهانی علاوه بر کیفیت و طعم محصولات، بسته بندی و سایر موارد مربوط به ظاهر برای مشتریان بسیار حائز اهمیت است و تمایل خرید بیشتر به سمت محصولاتی است که بسته بندی زیباتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید با هسته خرما هم می توان کسب و کار پرسودی به راه انداخت؟ در مقاله دستگاه آسیاب هسته خرما ، ضمن معرفی آسیاب های مصرفی برای این کار ، به موارد استفاده از هسته خرما پرداخته ایم. پس خواندن آن را از دست ندهید.

نکات مهم در بسته بندی صحیح خرما

در کشورهایی که مصرف خرما رو به افزایش است، آنها را تشویق به نگهداری آن در ظروف بسته بندی کنند. این بسته بندی باید معیارهای خاصی را داشته باشند و بتوانند کیفیت و تازگی خرما را حفظ کنند. سه مورد از مهمترین ویژگی هایی که در بسته بندی خرما باید رعایت کنند در زیر مورد بحث قرار گرفته است:

  1.  انسداد جریان هوا و داشتن بهترین قدرت ممکن: خرما از جمله میوه هایی است که در برابر رطوبت آسیب پذیر است و با قرار گرفتن در معرض رطوبت غیرقابل استفاده می شود. برای ارسال به راه دور و حمل و نقل صادراتی باید بسته بندی ایی انتخاب شود که محصول شما را به بهترین شکل ممکن حفظ کند.
  2.  قیمت مناسب: معامله خرما به خودی خود یک تجارت گران و دشوار است. بهتر است از ظروف بسته بندی با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت استفاده شود.
  3.  وزن بسته بندی خرمای صادراتی: هزینه های صادرات محصولات فوق العاده بالاست. برای سهولت در حمل و نقل باید از ظروف بسته بندی سبک استفاده شود.

مشخصات کلی خط تولید نیکوپک

  • تمام قطعات خط از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند، به جز قطعاتی که نمی توانند از فولاد ضد زنگ ساخته شوند (قطعات الکتریکی، موتورها، یاتاقان ها و غیره)
  • کلیه عملیات خط از طریق یک تابلو برق مرکزی ایزوله، با کلیدهای روشن/خاموش، کنترل سرعت برای هر نوار نقاله به طور جداگانه، کنترل دمای نوار نقاله گرمایشی انجام می شود.
  • تمامی موتورها ساخت اتحادیه اروپا هستند.