09220669450 – 03133931360

خط تولید ادویه جات

راه اندازی خط تولید ادویه برخلاف سادگی، مستلزم رعایت دستورالعمل های بهداشتی زیادی است. دلیل آن هم فسادپذیری بالای برخی ادویه جات است که شرایط را سخت نموده است. البته این موضوع تنها به مراحل بسته بندی ادویه جات در کارگاه و کارخانه بستگی ندارد و اگر بخواهیم نگاه عمیق تری داشته باشیم باید به مراحل کاشت و برداشت گیاه و حتی جابجایی و انبار هم توجه نمود. از آنجایی که قصد ما به عنوان تولید کننده و مجری خطوط تولید، تامین تجهیزات و آگاهی دادن در خصوص انتخاب دستگاه های مورد نیاز است، پس از شما دعوت می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر انتخاب درست دستگاه های موردنیازتان، برآوردی از بودجه مورد نیاز هم داشته باشید. 

vegtavle

سفارشی سازی خط تولید مشاوره و طراحی خط تولید قبل از خرید راه اندازی و اجرای خط در محل آموزش استفاده از دستگاه ها خدمات پس از فروش ضمانت محصولات

ویدیو خط تولید ادویه

خط فرآوری سبزیجات برگی
خط فرآوری سبزیجات برگی موبایل

معرفی دستگاه های خط تولید ادویه جات

دستگاه آسیاب ادویه

بنابر ظرفیت خط تولید می توان از انواع آسیاب ادویه صنعتی و نیمه صنعتی استفاده کرد. توضیحات تکمیلی در انتهای همین صفحه قرار دارد. همچنین می توانید با شماره 09220669450 تماس گرفته تا درخصوص انتخاب دستگاه ، راهنمایی لازم را دریافت نمایید.

دستگاه شیرینگ پک

اگر بسته های شما به صورت پت ( یا قوطی) است و قصد دارید، این قوطی های ادویه را به صورت پک های چندتایی در کنار هم قرار داده و بسته بندی کنید، به شیرینگ پک نیاز دارید. در غیر این صورت ضرورتی برای خرید این دستگاه وجود ندارد.

مشاهده ویدیو محصولات

برای مشاهده عملکرد دستگاه های صنایع غذایی نیکوپک بروی تصویر زیر کلیک نمایید.

منظور از ادویه جات، گیاهانی هستند که به واسطه ان ها اشتها تحریک می شود و از طعم، عطر و رنگ آن ها در مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود. علاوه براین می توان به خواص فوق العاده ادویه جات اشاره کرد، به طوریکه سازمان غذا و دارو امریکا آن ها را در لیست GRAS (generally recognized as safe) قرار داده است. ازجمله خواص درمانی ادویه ها عبارت است از:

  • پیشگیری و بعضا درمان بیماری ها
  • موثر در سرطان های نواحی روده و معده و دستگاه گوارش
  • افزایش سوخت و ساز بدن ( تسریع در هضم غذا)
  •  کاهش کلسترو خون
  •  کاهش قند خون
  •  بهبود بخشی اختلال در هضم
  • خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدان
  • موثر در افزایش ماندگاری غذا
  • فاقد اثرات مضر نگهدارنده شیمیایی

ادویه جات در دسته موادی قرار دارند که به ندرت دچار فساد می شوند. اما این به معنی فساد ناپذیری آن ها نیست! در واقع عدم رعایت اصول بهداشتی از بدو کاشت گیاه، برداشت محصول، جابجایی و انبار گیاه، فرآوری و بسته بندی و درنهایت عرضه به بازار، به راحتی می تواند بر سلامت و بهداشت محصول اثر گذار باشد و در مواردی موجب بیماری شود.جالب است بدانید که اقلیم منطقه کاشت، حمل و نقل، انبار و مواد گیاه مشتق شده موجب تفاوت فلورمیکروبی ادویه می شود. اما مشکل به همینجا ختم نمی شود! امکان تقلب و مخلوط کردن موادی غیر از ادویه جات هم وجود دارد!
بنابراین برای حفظ سلامت مصرف کننده، ضروری است تا :

  • کنترل دقیقی بر ادویه جات وارداتی انجام شود.
  •  ادویه جات به شکل صنعتی یا نیمه صنعتی تیهیه شوند.
  •  نظارت صحیح و کنترل مسائل بهداشتی در تمام مراحل اعم از تولید وتهیه، حمل، نگهداری و عرضه.
  •  اعمال استریلیزاسیون به ویژه برای ادویه هایی که به صورت خام مصرف می شوند.
  •  آموزش افراد مشغول به کار در زمینه جمع آوری و فرآوری

حال که متوجه حساسیت و اهمیت بسته بندی ادویه جات شدیم، به سراغ مراحل و تجهیزات مورد نیاز برای این کار می رویم.

مراحل راه اندازی خط تولید ادویه

  1.  خرید و انبار مواد اولیه
  2. بوجاری
  3.  آسیاب
  4.  میکس
  5.  بسته بندی
  6. عرضه به بازار

ماشین آلات خط تولید ادویه

به طور کل در خط تولید و بسته بندی ادویه جات می توان از دستگاه های مختلفی استفاده کرد. اما میزان سرمایه اولیه و ظرفیت تولید روزانه ازجمله موارد مهم و تعیین کننده در انتخاب این دستگاه ها هستند. در این مطلب قصد داریم، تجهیزات را از ابتدای خط و مرحله به مرحله انجام دهیم. اما قبل از شروع بدنیست به صورت آیتمی به لیست این دستگاه ها اشاره ای داشته باشیم:

  • بوجاری
  •  بالابر پیمانه ای (z)
  • دستگاه آسیاب
  • میکسر پودری
  •  بالابر پودری
  • دستگاه بسته بندی ادویه ( متناسب با نوع بسته بندی )
  •  شیرینگ پک ( بسته به نیاز و نوع بسته بندی ادویه)
  •  بسته بندی کارتنی

بوجاری ادویه جات

برای برخی از ادویه جات از نظر شکل، رنگ، ریز و درشتی دانه بندی و مواردی نظیر آن، نیاز به اجرای بوجاری قبل از آسیاب است. در واقع هرگونه مواد اضافی باید از اصل ادویه جات جدا شود که این کار به سه شکل قابل انجام است: دستی، الک یا جریان هوا .
جداسازی با دست برای وقتی است که این مواد اضافی در ابعاد درشت همچون سنگ و کلوخه یا کپک زدگی باشند. در غیر این صورت، برای مواد ریزتر که قابلیت تفکیک وجود ندارد از الک کمک می گیرند. روش دیگر استفاده از جریان هواست که سریع تر و راحت تر هرگونه مواد اضافی را از ادویه جدا می کند.

معرفی آسیاب ادویه جات

بعد از آن نوبت به اسیاب ادویه جات می رسد. همه ی این دستگاه ها عملکرد یکسان با مکانیزم چکشی دارند. بنابراین آنچه در انتخاب مناسب ترین دستگاه آسیاب ادویه جات باید مدنظر قرار گیرد عبارت اند از:

  •  ظرفیت تولید روزانه
  • بودجه و فضای در دسترس
  •  صنعتی یا شهری بودن برق دستگاه و تناسب آن با دسترسی شما
  • کیفیت آسیاب خریداری شده و خدمات پس از فروش آن

مثلا برای یک کارگاه خانگی با ظرفیت کم و در ابتدای راه، می توان از آسیاب رومیزی عطاری استفاده کرد. این آسیاب علاوه بر اشغال فضای کم، هزینه قابل توجه کمتری دارد.

اما برای کارگاه هایی با ظرفیت تقربیی 50 کیلوگرم در ساعت از آسیاب های نیمه صنعتی عطاری استفاده می شود که ولتاژ ورودی 220 ولت دارند و از برق شهری تغذیه می کنند. برای ظرفیت های بالای این مقدار باید به سراغ آسیاب های چکشی نیکوپک رفت که در توان های 5، 10 و 15 اسب بخار و به ترتیب برای ظرفیت متوسط 100 ، 200 و 350 کیلوگرم در ساعت ساخته شده اند.
نکته: آسیاب 5 اسب چکشی ما در دو نوع تک فاز ( برق شهری) و سه فاز تهیه می شود. مابقی این اسیاب ها سه فاز (ولتاژ ورودی380 ولت ) دارند.

برای کسانی که ابعاد کارشان وسیع تر است باید به دنبال خرید آسیاب های صنعتی ادویه جات باشند. این آسیاب های قدرتمند بنابر ظرفیت کارخانه ها از 20 تا 200 اسب بخار تولید می شوند و دارای بارریز، مگنت،صافی، مکنده، سیلو و…. هستند. در تصویر زیر به این آسیاب های حرفه ای و برخی مشخصات آن ها اشاره شده است.

میکسر پودر صنعتی ( بلندر صنعتی)

برخی از ادویه جات همچون ادویه های پلویی؛ ترشی، خورشی، کبابی، فست فودی و … به صورت ترکیبی هستند. بنابراین بعد از آسیاب ادویه جات و رسیدن به پودری یکدست و مرغوب نوبت به ترکیب آن ها برای رسیدن به طعم و نوع دلخواه ادویه ها می رسد. هر ادویه ای از فرمولی خاص پیروی می کند. در واقع آنچه موجب تفاوت طعم و نتیجه بهتر می شود، علاوه بر مرغوبیت مواد اولیه، درصد صحیح ترکیب مواد با یکدیگر است. بنابراین در این جا دو موضوع مطرح است:
1) فرمول خوب
2) ترکیب دقیق مواد با هم

برای رسیدن به بهترین فرمول دو راه وجود دارد: یا به صورت تجربی و به مرور زمان به آن دست یافت. یا اینکه از شرکت های مرتبط با این کار کمک گرفته و فرمول ها را خریداری کرد.
بعد از رسیدن به درصد صحیحی از ترکیب مواد باهم، نوبت به میکس دقیق می رسد.برای این کار از میکسر پودر صنعتی ( بلندر) استفاده می شود. این میکسرها علاوه بر ادویه برای انواع مواد پودری مناسب است و مخزن آن از جنس استیل که قابل شسشتو و مناسب با تماس با مواد غذایی است تهیه شده است. با توجه به درصد میکس و تعداد موادی که قرار است ترکیب شوند، زمان میکس چیزی حدود 7 الی 15 دقیقه است.
چنانچه پودر دارای کلوخه های پودری باشد، بعد از ترکیب در این دستگاه، تمام کلوخه ها باز شده و در نهایت ماده یکدستی به شما می دهد.
شما میتوانید بسته به نیاز کارگاه این میکسریلندر صنعتی را در ظرفیت های: 100، 200 ، 500، 1000 و 2000 لیتر تهیه کنید.

انواع دستگاه بسته بندی ادویه جات

حال نوبت به بسته بندی و دستگاه های مورد نیاز می رسد. در همین ابتدای باید این بخش را به دو قسمت خانگی و صنعتی تقسیم و دستگاه های مخصوص هریک را معرفی کنیم:
در مقاله ی دستگاه بسته بندی ادویه جات در منزل به طور کامل به این موضوع برای کسب و کارهای کوچک پرداخته ایم. بنابراین در این جا در خصوص کارگاه های بزرگ تر و کارخانه تولید ادویه جات صحبت می کنیم.

در کارگاه ها یا خط تولید کارخانه ادویه جات بسته به نوع بسته بندی می توان از دستگاه های بسته بندی ادویه متفاوتی استفاده کرد. باتوجه به بازار، بسته بندی ادویه به شکل قوطی ( پت)، پاکتی یا به صورت تک نفره ( ساشه) است. بنابراین دستگاه های مورد نیاز برای هرکدام به صورت زیر است:

باتوجه به ظرفیت تولید روانه، اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک بودن دستگاه ها و حجم بسته های ادویه، هرکدام از دستگاه های فوق دارای مشخصات فنی و قیمت متفاوتی هستند. بنابراین پیشنهاد می شود حتما به صفحه محصول مورد نظر مراجعه کرده و علاوه بر دریافت قیمت دستگاه های بسته بندی ادویه مورد نظر، اطلاعات فنی و توضیحات کامل هرکدام را دریافت نمایید. ( در لیست فوق، لینک هر محصول قرا داده شده، با کلیک روی هرکدام به صفحه مربوطه وارد می شوید)

بسته بندی ادویه به غیر از خود محصول می تواند شامل بسته بندی چندتایی ( پک محصول ) باشد که عموما این بسته بندی به صورت شیرینگ و کارتنی است و برای تسهیل در حمل و نقل و انبار شدن انجام می گیرد.

دستگاه شیرینگ پک

اگر بسته بندی ادویه شما در قوطی باشد، برای چیدن پک هر بسته ( مثلا بسته های 12 تایی)، از شیرینگ پک استفاده می شود. این کار علاوه بر نگهداری چند قوطی کنار هم، از ورود نم، گرد و خاک و آب به داخل جلوگیری می کند. همچنین موجب حمل و نقل آسان تر محصول نهایی می شود. این دستگاه با حرارت دادن رول پلاستیکی ( فیلم شرینک) به دور محصولات، باعث فیکس شدن آن ها کنار یکدیگرمی شود. این دستگاه را می توان در دو مدل اتوماتیک با نیمه اتوماتیک تهیه نمود. در کارگاه های کوچک و تازه تاسیس با بودجه محدود، الزامی به خرید این دستگاه نمی باشد.

کارتن بندی

باتوجه به بسته های نهایی، کارتن های متناسب با ابعاد مورد نیاز خود را از تولیدی های کارتن بسته بندی به صورت عمده تهیه نموده و اقدام به چیدن محصولات و پلمپ نهایی نمایید. این مرحله اغلب به کمک اپراتورانجام می شود و نیازی به صرف هزینه برای خرید تجهیزات گران قیمت نیست.

تعداد نفرات و فضای مورد نیاز

در خطوط با ظرفیت تولید بالا بسته به اتوماتیک بودن یا نبودن تجهیزات، تعداد پرسنل مشخص می شود. طبیعتا در کارگاه های کوچک الزامی در به کارگیری ماشین آلات تمام اتوماتیک بسته بندی نیست و کار با همان نیمه اتوماتیک ها هم با قیمت کمتر انجام شدنی است. در چنین کارگاهی،اپراتور برخی وظایف جایگزین دستگاه را انجام می دهد.
برای راه اندازی یک خط تمام اتوماتیک حداقل فضای مورد نیاز 70 متر مربع با ارتفاع 4 متری است. حداقل نیروی لازم نیز حدود 1 الی 2 نفر است. ظرفیت تولید روزانه هم متناسب با دستگاه های بسته بندی متغیر است.
برای یک کارگاه ادویه نیمه اتوماتیک، یک فضای حداقل 30 متری، برای استقرار تجهیزاتی چون: آسیاب چکشی 3 اسب بخار ( تک فاز)، پرکن پودری نیمه اتوماتیک و یک دوخت ریلی افقی با 2 نیرو لازم است. ظرفت تولید چنین کارگاهی 500 بسته در روز می باشد.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۰۹۲۲۰۶۶۹۴۵۰ – ۰۳۱۳۳۹۳۱۳۶۰