09220669450 – 03133931360

خط تولید بسته بندی خشکبار

در خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل با قرارگیری دستگاه های مختلف در کنار هم، یک خط منسجم به منظور تهیه و بسته بندی انواع آجیل و خشکبار چیده می شود. در این خط از دستگاه هایی چون: دستگاه سورتینگ، بالابر، دستگاه تفت، دستگاه سرند نمک،دستگاه طعم زن (لووک)، دستگاه خشک‌کن، دستگاه بسته بندی توزین دار و نوار نقاله جلو بسته بندی استفاده می شود.

این خط ضمن رعایت تمام اصول بهداشتی، موجب افزایش بازدهی خط تولید شده و امکان طعم دار کردن محصولات در مزه های مختلف و بسته بندی محصولات در وزن های مختلف را فراهم نموده است.

سفارشی سازی خط تولید مشاوره و طراحی خط تولید قبل از خرید راه اندازی و اجرای خط در محل آموزش استفاده از دستگاه ها خدمات پس از فروش ضمانت محصولات

خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل
خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل

معرفی تجهیزات خط بسته بندی آجیل و خشکبار

دستگاه بالابر z

برای انتقال خشکبار به درام دستگاه تفت از دستگاه بالابر استفاده می شود. فیدر این دستگاه با استفاده از سیستم انتقال ویبره، خشکبار را از مخزن دستگاه به نوار نقاله انتقال داده و سپس محصولات توسط نوار بالابر به سمت مخزن دستگاه بعدی حرکت می کنند و در بالای آن تخلیه می گردند. با اضافه کردن سنسور تشخیص حجم مخزن، این دستگاه به صورت کاملا خودکار، عمل بالابری و تغذیه را انجام خواهد داد.

مشاهده ویدیو محصولات

برای مشاهده عملکرد دستگاه های صنایع غذایی نیکوپک بروی تصویر زیر کلیک نمایید.

خط تولید خشکبار

فرآوری آجیل و خشکبار در ایران بیشتر به صورت دستی انجام می شده است. ولی این کار به نیروی انسانی زیاد، وقت و تلاش بالایی نیاز داشت و متعاقبا بسیار پرهزینه بود. ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی این کار به صورت اتوماتیک انجام میشود و کمتر به نیروی انسانی نیاز پیدا می شود. استفاده از دستگاه های پیشرفته باعث می شود این عمل بهداشتی تر و با بازدهی بالاتری انجام شود. از دیگر مزایای استفاده از ماشین آلات خط تولید خشکبار صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه ها می باشد. 

تولیدکنندگان ایرانی امروزه به ساخت و طراحی انواع ماشین آلات خط خشکبار می پردازند. در طراحی و ساخت ماشین آلات باید به جنس مواد اولیه توجه شود تا محصولات بادوام و با کیفیتی تولید شود. دستگاه ها ممکن است خیلی زود دچار خوردگی یا زنگ زدگی شوند و برای صاحبان کسب و کار دردسر ایجاد کنند. بنابراین باید از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب استفاده کرد.

دستگاه های خط فرآوری و بسته بندی خشکبار و آجیل به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود هستند که صاحبان کسب و کار با توجه به نیاز تولید خود و همچنین هزینه در دسترس تصمیم میگیرند که کدام دستگاه ها را خریداری کنند.برای مثال یک کارگاه خشکبار به دستگاه های خیلی بزرگ نیاز ندارد و میتواند دستگاه های نیمه اتوماتیک کوچک که ارزان تر هستند را خریداری کند. ولی برای راه اندازی یک کارخانه بزرگ فرآوری و بسته بندی آجیل و خشکبار، به دستگاه های تمام اتوماتیک با کیفیت بالا نیاز می شود.

در بازار آجیل ها و خشکبار هم به صورت بسته بندی شده موجود می باشد و هم به صورت فله ای، ولی همانطور که میدانید محصولات بسته بندی شده از نظر بهداشتی بسیار بهتر از محصولات فله ای هستند و طرفداران بیشتری دارند.

مراحل خط تولید بسته بندی خشکبار 

در ابتدای خط فرآوری آجیل و خشکبار دستگاه سورتینگ وجود دارد که محصولات را از نظر اندازه و کیفیت درجه بندی می کند. بعد از آن می توان از بالابر z برای انتقال آجیل و خشکبار به مخزن دستگاه تفت استفاده کرد. بالابر z نه تنها برای خشکبار و آجیل مناسب است بلکه برای چای، برنج، گز و شکلات و غیره نیز استفاده میشود. 

در دستگاه تفت محصولات به خوبی بو داده می شوند. در این مرحله می توان نمک را به داخل مخزن اضافه کرد تا آجیل و  خشکبار به بدنه دستگاه تفت نچسبند. 

در مرحله بعدی میتوان از دستگاه سرند نمک جهت جداسازی نمک اضافی باقی مانده بر روی محصولات استفاده کرد. این دستگاه مجهز به یک ویبراتور است که با لرزشهای مداوم باعث میشود نمک اضافی محصولات از آنها جدا شود و از سوراخ های نوار نقاله مشک به پایین در یک مخزن ریخته شوند. نمک های جمع آوری شده مجددا داخل دستگاه تفت ریخته می شوند. 

 برای طعم دار کردن آجیل و خشکبار در مرحله بعدی از دستگاه طعم زن یا شورکن آجیل و خشکبار استفاده می شود. طعم دهنده هایی که در این مرحله به آجیل و خشکبار اضافه می شوند معمولا طعم دهنده های مختلفی از جمله سرکه،گلپر،نمک،زعفران، فلفل، آبلیمو و غیره هستند. 

بعد از فرآیند تفت دادن و طعم  زنی، محصولات به دستگاه خشک کن منتقل می شوند تا به وسیله فن های دمنده هوا نم یا رطوبت آنها خشک شود. زیرا مرطوب ماندن آجیل و خشکبار باعث میشود آنها خیلی زود فاسد شوند. 

در آخر نوبت به بسته بندی محصولات می رسد. برای بسته بندی آجیل و خشکبار میتوان از دستگاه بسته بندی توزین دار و حجمی استفاده کرد. با دستگاه اتوماتیک بسته بندی می توان همه ی محصولات را در یک وزن مشخص به صورت کاملا بهداشتی و زیبا بسته بندی کرد. براساس ظرفیت عملکرد و تعداد بسته ها در هر دقیقه، دستگاه بسته بندی توزین دار می تواند به صورت تک توزین، دو توزین، چهار توزین، هشت توزین و ده توزین نیز باشد. در جلوی خط بسته بندی برای جمع آوری بسته ها می توان از نوار نقاله جلو بسته بندی استفاده کرد.

مشاهده دستگاه بسته بندی خشکبار

مزایای راه اندازی خط تولید بسته بندی خشکبار

  • بازدهی و بهره وری بالا
  • افزایش سرعت کار
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی
  • بهداشتی و کم خطر