09220669450 – 03133931360

دستگاه بسته بندی وکیوم

دستگاه بسته بندی وکیوم
آنچه خواهید خواند:

دستگاه بسته بندی وکیوم با حذف اکسیژن و ایجاد خلاء از رشد باکتری ها و کپک ها در غذاها و از تبخیر محصولات مرطوب و مایع جلوگیری می کند. این فناوری از مخترع آلمانی کارل بوش در دهه 1950 سرچشمه گرفته و به بخشی ضروری در صنعت بسته بندی مواد غذایی تبدیل شده است و در صنایع دیگر نیز استفاده می شود.

حال به معرفی انواع این دستگاه، موارد کاربرد و تمام ویژگی هایی که یک دستگاه بسته بندی وکیوم خوب باید داشته باشد می پردازیم.

کاربرد دستگاه بسته بندی وکیوم

دستگاه های بسته بندی وکیوم، به عنوان یکی از دستگاه های بسته بندی مواد غذایی، در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته می شود. صنعت مواد غذایی استفاده کننده اصلی بسته بندی وکیوم می باشد و همانطور که شاهد آن هستیم، در بازار طیف گسترده ای از محصولات غذایی به صورت وکیوم بسته بندی شده اند.

بسته بندی وکیوم به طور قابل توجهی عمر مفید محصولات غذایی را افزایش می دهد زیرا در یک بسته بدون اکسیژن بسیار کندتر تجزیه می شوند.
بسته بندی وکیوم همچنین به طور گسترده در بخش داروسازی برای محصولاتی که باید از اکسیژن، رطوبت و سایر آلاینده ها محافظت شوند استفاده می شود و همچنین برای تجهیزات دارویی که باید در یک محیط استریل نگهداری شوند استفاده می شود. مواد شیمیایی نیز به دلایل مشابه در خلاء بسته بندی می شوند و همچنین قطعات الکترونیکی که باید خشک نگه داشته شوند.


بسته بندی وکیوم را می توان برای سبزیجات استفاده کرد، به شرطی که برای جلوگیری از تغییر رنگ و ایجاد طعم نامطلوب، بلانچ شوند. مرکبات و میوه ها را نیز می توان در بسته بندی وکیوم قرار داد. در تمام موارد محصولات باید کاملا شسته و خشک شود.
مزیت بزرگ بسته‌بندی خلاء این است که در بیشتر موارد بسته‌ها را می‌توان با خیال راحت منجمد کرد، به همین دلیل است که فریزرهای سوپرمارکت ها دارای مقدار زیادی مواد غذایی بسته‌بندی شده وکیوم هستند.
انتخاب دستگاه مناسب برای بسته بندی وکیوم به نوع محصول، ابعاد آن و سایر مشخصات محصول بستگی دارد. اندازه دستگاه همچنین به مقدار بسته هایی که می خواهید در ساعت یا در روز تولید کنید بستگی دارد.

انواع دستگاه وکیوم بسته بندی

به طور کلی دو نوع دستگاه وکیوم بسته بندی وجود دارد: دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی که با گسترش وکیوم محصولات به خاطر مزیت های بسیار زیاد آن محبوبیت یافته است. از این دستگاه در رستوران ها و اغذیه فروشی ها نیز استفاده می شود. این دستگاه برای کسب و کارهای خانگی بسیار مقرون به صرفه است و کارایی زیادی دارد ولی برای کارخانه های تولیدی بزرگ از دستگاه وکیوم بسته بندی صنعتی استفاده می شود.


بسته بندی وکیوم صنعتی با سرعت بالا نیز می تواند بسیار متنوع باشد. دستگاه بسته بندی وکیوم می تواند مواردی مانند وسایل الکترونیکی، ابزارهای پزشکی، مواد غذایی مایع و جامد، اقلام فریزر شده و موارد دیگر را بسته بندی کند .
بسته بندی اتوماتیک وکیوم صنعتی در مقایسه با روش بسته بندی وکیوم خانگی به صورت دستی همانطور که واضح است سرعت بسیار بالاتری دارد. در زیر به دیگر مزایای این دستگاه پرداخته ایم.


بسته بندی وکیوم صنعتی چندین مزیت از جمله اتوماسیون کامل، افزایش بهره وری، سرعت تولید سریع تر، کاهش هزینه های نیروی کار دارد. این دستگاه همچنین ایمنی بیشتر را برای کارکنان شما فراهم می کند زیرا آنها در معرض خطر آسیب ناشی از کار دستی نیستند. به عبارت ساده، دستگاه وکیوم بسته بندی صنعتی می تواند فرآیند بسته بندی شما را سریع تر، ایمن تر و مقرون به صرفه تر کند.


دستگاه وکیوم بسته بندی برای بسته بندی محصولات مختلفی استفاده می شود و کاربرد های متنوعی دارد. در زیر سه مدل دستگاه بسته بندی وکیوم از نظر محصولات که بسیار پرطرفدار هستند را نام میبریم.

  • دستگاه بسته بندی وکیوم سالاد
  • دستگاه بسته بندی وکیوم انواع پودر
  • دستگاه وکیوم بسته بندی خشکبار

دستگاه‌های بسته‌بندی وکیوم برای تخلیه هوای اطراف کالاهای فاسد شدنی مانند ترشی، گوشت، پای مرغ، ماهی،انواع میوه و سبزیجات استفاده می‌شوند تا کمک کند محصول داخل بسته ماندگاری و عمر طولانی تری داشته باشد. این دستگاه می تواند اندازه گیری، پر کردن، خلاء، بسته بندی و خروجی محصول را به طور خودکار انجام دهد.

2 3

فرآیند کار دستگاه بسته بندی وکیوم

  • ظروف توسط دستگاه پرکن به طور خودکار پر می شوند، و روی صفحه گردان دستگاه بسته بندی می چرخند.
  • دستگاه نایلون را بر روی ظروف قرار می دهد.
  • یک سمت ظرف دوخته می شود.
  • ظروف وارد محفظه خلاء شده و پمپ ها با فشار قوی مکش را انجام می دهند.
  • نیتروژن به داخل ظرف تزریق می شود.
  • ظرف با نیتروژن وارد مرحله دوم دوخت می شود تا محکم بسته و وکیوم شود.
  • موارد بالا فقط یک مقدمه کوتاه است، محصولات مختلف ممکن است هنگام بسته بندی عملکرد متفاوتی داشته باشند.

ویژگی های یک دستگاه بسته بندی وکیوم خوب

  • دستگاه به راحتی تمیز شود.
  • استفاده از دستگاه راحت باشد و به تخصص خاصی نیاز نداشته باشد.
  • قسمت هایی که با محصول در تماس هستند باید از جنس استنلس استیل باشند.
  • عملکرد آن کاملا خودکار باشد و نیازی به نیروی انسانی نباشد.

آیا بسته بندی وکیوم تنها راه افزایش ماندگاری مواد غذایی است؟

خیر، بسته بندی خلاء تنها راه افزایش ماندگاری مواد غذایی نیست. از افزودنی ها و نگهدارنده های موجود در بسیاری از غذاهای فرآوری شده به مقدار قابل توجهی استفاده می شود. تکنیک های بسیار آشنا شامل کنسرو کردن و انجماد است که هر دوی آنها غذاها را برای مدت طولانی حفظ می کنند.


با این حال، بسته بندی وکیوم یک روش رو به افزایش برای اجتناب از استفاده مواد افزودنی و انجماد می باشد. به طور کلی، بسته بندی وکیوم می تواند ماندگاری محصولات را سه تا پنج برابر افزایش دهد. به عنوان مثال ماندگاری گوشت وکیوم شده بسیار بیشتر از گوشت فریز شده می باشد. معمولا محصولاتی که فساد پذیری بالایی دارند به این روش بسته بندی می شوند.

قیمت دستگاه بسته بندی وکیوم

قیمت دستگاه به پارامترهای زیادی از جمله مدل دستگاه و کاربرد آن بستگی دارد. دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی مسلما ارزان تر از نمونه صنعتی آن می باشد. برای اطلاع از قیمت دستگاه بسته بندی وکیوم می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس: 03133931360 - 09220669450

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *