09220669450 – 03133931360

طرح توجیهی سبزی خشک کنی

سبزی خشک کنی
آنچه خواهید خواند:

با مطالعه طرح توجیحی سبزی خشک کنی می توان مراحل راه اندازی این کسب و کار را سنجیده و آگاهانه پیش رفت و اطلاعات دقیقی در مورد طرز تهیه سبزی خشک، انواع سبزی خشک، مجوزهای لازم، میزان سود و زیان ،نحوه شستشو و بسته بندی سبزی ها و غیره کسب نمود.
برای هر کسی که میوه یا سبزی را به صورت تجاری تولید می کند، یکی از جدی ترین چالش ها عرضه محصول به بازار و فروش آن قبل از فاسد شدن است. این یک واقعیت زندگی است که به محض اینکه میوه ها یا سبزیجات به اندازه مناسب می رسند، شروع به زوال می کنند. این ممکن است حتی قبل از برداشت آنها نیزاتفاق بیفتد.
هنگامی که زوال میوه ها و سبزیجات شروع می شود، بازیابی بسیاری از ویژگی هایی که در ابتدا وجود داشتند غیرممکن است.
همانطور که تولیدکنندگان با چالش‌های عرضه محصولات خود به بازار مواجه هستند، مصرف‌کنندگان نیز با معضل خرید محصولی مواجه هستند که انتظارات آنها را برای کیفیت و بهداشت برآورده می‌کند.
یکی از راه‌های مناسب برای افزایش ماندگاری میوه‌ها و سبزیجات مختلف، خشک کردن آنهاست.
سبزیجات خشک به دلیل ماندگاری بالا و سهولت استفاده و … محبوبیت زیادی دارد و بازار فروش خوبی نیز دارند.
خشک کردن سبزیجات فرآیند پیچیده ای نیست ولی در حجم بالا کاری زمان بر و طاقت فرسا می باشد.

برای راه اندازی کارگاه سبزی خشک کنی باید موارد زیادی را در نظر بگیرید و آگاهی کامل از چالش ها، سرمایه اولیه مورد نیاز، ضررهای احتمالی و…داشته باشید.
امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، کارخانجات متعددی به طراحی و تولید ماشین آلات صنایع غذایی می پردازند. بعد از کسب اطلاعات کامل از فضای مورد نیاز، باید در مورد تجهیزات مورد نیاز راه اندازی کارگاه تولید سبزی خشک به خوبی اطلاعات کسب کنید.

سبزی خشک

خشک کردن سبزیجات از دیرباز در ایران و اکثر دیگر کشورها رایج بوده است. سبزیجات را می توان با خشک کردن حفظ نمود و ماندگاری آنها را بالا برد، زیرا با خشک کردن سبزیجات رطوبت آنها گرفته می شود و از فاسد شدن آنها جلوگیری می شود.
برای خشک کردن سبزی باید رطوبت آن را به حدود 5/5 در صد وزن کل سبزی ها رساند این عمل را از طریق فرآیند های پاک کردن، شستشو، خرد کردن و در نهایت خشک کردن سبزی ها انجام می شود.
از آنجایی که سبزیجات نسبت به میوه ها اسید کمتری دارند، آنها را تا زمانی که شکننده شوند خشک می کنند. در این مرحله تنها 10 درصد رطوبت باقی می ماند و هیچ میکروارگانیسمی نمی تواند رشد کند.
هر چه زمان خشک شدن طولانی تر باشد، محصول طعم و لطافت کمتری دارد. در این فرآیند می توان با برش سبزیجات به قطعات کوچک و یکنواخت، زمان خشک شدن را تسریع کرد.

خشک

فرآیند تولید سبزی خشک

برای خشک کردن باید از سبزیجات تازه استفاده کرد تا محصول نهایی با کیفیتی تولید شود. از سبزیجات پژمرده و خراب نباید استفاده شود. در صورت امکان، سبزی ها را صبح زود جمع آوری کنید و در اسرع وقت فرآیند خشک کردن را شروع کنید.
در فرآیند تولید سبزی خشک ابتدا سبزیجات تهیه شده بر روی نوار نقاله سبزی پاک کنی پهن می شوند. در این مرحله قسمتهای مناسب و مطلوب سبزی ها جهت خشک کردن جدا میشود . و هر قسمت خراب شده یا نامطلوب، مواد خارجی و علف های هرز و هرگونه ماده غیر از سبزی جدا میشوند و سبزیجات برای شستشو آماده میشوند.
در مرحله ی شستشو جهت تسریع و بهداشتی انجام شدن کار از دستگاه های شستشوی سبزی استفاده می شود. به جهت اتوماتیک بودن این دستگاه ها روند کار تسریع می یابد و بهره وری و کیفیت افزایش می یابد. هر یک از این دستگاه ها با توجه به نوع محصول و هدف تولید انتخاب می شوند.
شستشوی سبزیجات معمولا در چندین مرحله انجام می شود و به تعداد مراحل، دستگاه تهیه می شود که هریک وظیفه ای مجزا دارند. در وان اول عمل گلگیری اولیه انجام می شود. در مرحله بعد گلگیری ثانویه انجام می شود.
در مرحله ی بعدی وان انگل زدایی و ضدعفونی قرار داده می شود. در نهایت سبزیجات به وسیله نوار نقاله به وان آبکشی منتقل می شوند. آبکشی در دو مرحله اولیه و ثانویه انجام می شود.

توجیحی سبزی خشک کنی


بعد از شستشوی سبزیجات باید آنها را آبگیری کرد و آب سطحی سبزیجات را گرفت. این عمل را می توان یا با آبگیر سانتریفیوژ یا از طریق نوار نقاله ویبره فن دار انجام داد. برای سبزیجات در حجم بالا معمولا از نوار نقاله فن دار استفاده می شود، این دستگاه مجهز به نوار نقاله مشبک با سیستم ویبراسیون می باشد.
پیش از قرار دادن سبزیجات در دستگاه خشک کن، آنها را براساس دستورالعمل های مربوط به هر سبزی، برش داده و خرد کنید. جهت خرد کردن سبزیجات در حجم بالا می توان از دستگاه سبزی خردکن استفاده کرد زیرا انجام دستی این عمل بسیار وقت گیر و همچنین خطرناک است. این دستگاه قادر است در کوتاه ترین زمان بدون له شدن و آب انداختن سبزیجات را خرد کند.
بلانچ کردن یک مرحله ضروری در آماده سازی سبزیجات برای خشک کردن است. بلانچینگ فرآیند گرم کردن سبزیجات تا دمای کافی برای از بین بردن آنزیم های موجود در بافت آنها است. این عمل، آنزیمی را که باعث از بین رفتن رنگ و طعم در طول خشک شدن و نگهداری سبزیجات می شود را متوقف می کند.
بلانچینگ به دو روش انجام می شود: در آب و در بخار.
در فرایند بلانچینگ با آب، سبزیجات در آب جوش غوطه ور می شوند. در بلانچینگ با بخار، سبزیجات بالای آب در حال جوش قرار می گیرند و فقط با بخار گرم می شوند.
بلانچینگ با آب معمولاً منجر به از دست رفتن بیشتر مواد مغذی سبزیجات می شود، اما زمان کمتری نسبت به بلانچینگ با بخار می گیرد. همه سبزیجات نیاز به بلانچینگ ندارند. پیاز، فلفل سبز و قارچ را می توان بدون بلانچ کردن خشک کرد.
بعد از شستشوی کامل سبزیجات، آبگیری آنها، خرد کردنشان و بلانچینگ، نوبت به خشک کردن سبزیجات می رسد. این کار با استفاده از دستگاه خشک کن کابینی یا تونلی انجام میشود.
در آخر می توان سبزیجات خشک شده را بسته بندی کنیم. سبزیجات خشک شده مستعد آلودگی حشرات و بازجذب رطوبت هستند و باید بلافاصله بسته بندی و نگهداری شوند. اگر سبزی های خشک خرد باشند بهترین دستگاه بسته بندی حجمی می باشد ولی اگر خرد نباشند بهتر است از دستگاه بسته بندی توزین دار استفاده شود.
سبزیجات خشک شده باید در مناطق خنک، خشک و تاریک نگهداری شوند. زمان های توصیه شده برای نگهداری غذاهای خشک از چهار ماه تا یک سال متغیر است.
از آنجایی که کیفیت مواد غذایی تحت تأثیر گرما قرار می گیرد، دمای نگهداری به تعیین مدت زمان نگهداری کمک می کند. هر چه دما بالاتر باشد، زمان نگهداری کوتاهتر است.
سبزیجات تقریباً نیمی از ماندگاری میوه ها را دارند و به طور کلی می توان آنها را به مدت شش ماه در دمای 60 درجه فارنهایت یا سه ماه در دمای 80 درجه فارنهایت نگهداری کرد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی خط فرآوری سبزیجات برگی

شماره های تماس: 03133931360 - 09220669450

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *